a

KERISAUAN MICHEAL JACKSON 18 TAHUN DULU KINI MENJADI KENYATAAN?

Sebelum Al Gore membuat 'An Inconvenient Truth', sebuah film dokumentari tentang pemanasan global lebih kurang 18 tahun lalu Michael Jackson telah membuat lagu yang menggambarkan kerosakan yang bakal berlaku dengan tajuk 'Earth Song'.



Perubahan iklim yang tidak menentu secara global sejak akhir-akhir ini di beberapa negara di dunia seperti memperlihatkan peringatan lagu 'Earth Song' dari Michael Jackson seakan menjadi kenyataan.

"Seingat saya, saya menulis 'Earth Song' ketika saya berada di Austria, di sebuah hotel, dimana saya merasakan begitu banyak penderitaan yang terpaksa di tanggung Planet Bumi. Bagi saya, ini adalah Lagu Bumi, karena saya berfikir alam berusaha keras untuk mengimbangi kesalahan manusia di Bumi ini," kata penyanyi kelahiran 1958 itu, seperti yang dilaporkan oleh songfacts.com.

"Ini adalah kesempatan saya untuk sekurang-kurangnya membuat orang mendengar dan berfikir tentang suara planet bumi ini. Dan ini adalah 'Lagu Bumi' tulis Michael Jackson ketika itu.

Selain di Amerika Syarikat dan daerah di sekitar jazirah Arab atau Timur Tengah, cuaca tidak menentu juga hampir berlaku diseluruh dunia seperti dilanda banjir mengejut dan sebagainya yang mengheret membawa wabak pelbagai penyakit.

Tidak hanya itu, ketika Amerika membeku, Inggris dilanda banjir dan Timur Tengah turun salju, di Australia justru diterpa hawa panas hebat yang mengakibatkan lebih dari 100 ribu kelelawar berjatuhan dari langit karena hawa panas tersebut, seperti dikutip surat kabar the Daily Mail, Rabu (08/01).

Namun, dalam tulisan di majalah Slate, apa yang terjadi sekarang ini bukanlah faktor dan ciri perubahan iklim secara ekstrem yang bersangkutan dengan pemanasan global (global warming).

Dari ketidakseimbangan segala hal yang mempengaruhi iklim global, maka ianya mempengaruhi iklim di beberapa dunia atau negara menjadi tidak stabil serta menyebabkan perkara yang seharusnya tidak terjadi akhirnya berlaku.

Mungkin jeritan hati Michael Jackson, yang meninggal 2009 silam, melalui lagunya 'Earth Song' seakan merasakan bahawa kenyataan planet yang kita pijak mulai menangis dan menderita akibat kelalaian kita dalam melakukan pembangunan terhadapnya.

Berikut video klip Earth Song dari Michael Jackson:

KLIK





-


~~~~~ info ~~~~ iklan ~~~~ makluman ~~~~ 
-
loading...

0 Response to "KERISAUAN MICHEAL JACKSON 18 TAHUN DULU KINI MENJADI KENYATAAN?"

Post a Comment