a

Info - 5 Kegunaan Lain Ubi Kentang Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

5 Kegunaan Lain Ubi Kentang Yang Mungkin Anda Tidak Tahu | Manfaat Lain Kentang Selain Dimakan – Kentang meruapakan makanan kaya karbohidrat serta nutrisi penting lainnya untuk tubuh seperti kalium, tiamin, folat, magnesium, vitamin B6, Vitamin C, dan lain-lain. Anda tahu atau tidak ternyata selain boleh dimakan kentang juga punya fungsi lainya juga, ingin tahu fungsi lain dari kentang ? Semak 5 Kegunaan Lain Ubi Kentang Yang Mungkin Anda Tidak Tahu.


1. Membersihkan Karat


Kentang mengandung asam oksalat yang melarutkan karat. Potong kentang (memanjang atau melintang) dengan pisau dan gosokkan pada karat. Anda juga dapat mencelupkan potongan kentang dalam larutan sabun atau menaburinya dengan baking soda untuk menghilangkan karat yang melekat pada barang-barang Anda yang diperbuat dari besi seperti periuk, pisau, perhiasan, alat pemanggang, dan sebagainya.

2. Membersihkan Kaca


Kaca menjadi sangat mudah kotor, bila tidak dibersihkan secara rutin. Anda mungkin telah cuba membersihkannya dengan surat khabar basah, kain atau larutan sabun, namun hasilnya tidak memuaskan. Gosokkan sepotong kentang mentah pada permukaan kaca dan kemudian bersihkan kembali dengan kain lap.

3. Mengambil Pecahan Kaca


Anda mungkin terasa sangat susah untuk mengambil kepingan-kepingan kaca dari lantai atau karpet. Jadi, potong kentang memanjang dan gosok pada tempat jatuhnya kaca. Kepingan kaca akan tertanam dalam kentang sehingga Anda dapat membawa kaca keluar dengan mudah.

4. Pemegang Bunga


Ingin bunga dalam pasu berdiri tegak tanpa menggunakan span bunga? Anda boleh menggunakan kentang sebagai pengganti span bunga. Bunga anda akan berdiri dengan cantiknya.

5. Membersihkan Perak


Anda boleh mencuci barang perak dengan ubat gigi, lemon, dan baking soda. Namun, Anda juga boleh menggosokkan kentang mentah untuk membersihkan perak dan membuatnya kembali bersinar. Selain itu, Anda juga dapat menggunakan air sisa rebusan kentang. Rendam perak dalam air sisa rebusan kentang selama 20 minit dan lihatlah hasilnya.

Itulah beberapa manfaat lain kentang selain untuk dimakan.
loading...

0 Response to "Info - 5 Kegunaan Lain Ubi Kentang Yang Mungkin Anda Tidak Tahu"

Post a Comment